Lifco förvärvar världsledande leverantör av mätinstrument för skog

Lifco har tecknat avtal om att förvärva Haglöf Sweden som är en världsledande leverantör av instrument för professionella fältmätare i skogen.

Haglöf Swedens försäljning uppgick räkenskapsåret 2015/16 till cirka 60 MSEK och företaget har 43 anställda. Haglöf Sweden kommer att konsolideras i affärsområdet Systems Solutions division Skog (tidigare Sågverksutrustning). Förvärvet kommer inte att ha någon väsentlig effekt på Lifcos resultat och finansiella ställning under innevarande år.

Haglöf Sweden grundades 1943 och har huvudkontor och produktion i Långsele i Västernorrland.

För mer information om Haglöf Sweden, besök gärna www.haglofsweden.com.

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 133 bolag i 28 länder. Koncernen omsatte 2015 drygt 7,9 miljarder SEK med ett EBITA-resultat på 1 186 MSEK och en EBITA-marginal på 15,0%. Läs mer på www.lifco.se