Lifco förvärvar världsledande leverantör av marina kompressorer

Lifco har tecknat avtal om att förvärva norska TMC/Nessco, en världsledande leverantör av marina kompressorer och reservdelar. Företaget levererar även landbaserade kompressorer till den norska marknaden.

TMC/Nesscos försäljning uppgick 2015 till 525 MNOK. Koncernen kommer att konsolideras i Lifcos affärsområde Systems Solutions i division Miljöteknik. Förvärvet kommer att ha en positiv påverkan på Lifcos resultat och finansiella ställning under innevarande år.

TMC/Nessco är baserat i Furuset utanför Oslo. Koncernen har levererat kompressorer och tryckluftslösningar till marin- och industrimarknaderna sedan 1989. Kunderna finns över hela världen och företaget har drygt 90 anställda.

För mer information om TMC/Nessco, besök www.tmc.no och www.nessco.no.

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 133 bolag i 28 länder. Koncernen omsatte 2015 7,9 miljarder SEK med ett EBITA-resultat på 1,2 miljarder SEK och en EBITA-marginal på 15,0%. Läs gärna mer på www.lifco.se.

Lifco offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument och/eller Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 februari kl 08.45.