Lifco förvärvar Smilodent

Lifco har tecknat avtal om att förvärva det tyska dentalbolaget Smilodent. Bolaget importerar tandtekniska arbeten som säljs till tandläkare i Tyskland.

Smilodent omsatte 2014 cirka 4,8 MEUR. Bolaget kommer att konsolideras i affärsområdet Dental. Förvärvet kommer inte att ha någon väsentlig effekt på Lifcos resultat och finansiella ställning under innevarande år.

Smilodent har sitt säte i Essen, Tyskland och har drygt 20 anställda.

Per Waldemarson

Chef affärsområde Dental

Tel 070 840 00 63

E-post per.waldemarson@lifco.se

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 118 bolag i 28 länder. Koncernen omsatte 2014 6,8 miljarder SEK och hade en EBITA-marginal på 14,2 %. Läs gärna mer på www.lifco.se.