Lifco förvärvar Perfect Ceramic Dental i Kina

Lifco har tecknat avtal om att förvärva det kinesiska dentalbolaget Perfect Ceramic Dental (PCD). PCD är ett tandtekniskt laboratorium som utför tandtekniska arbeten till huvudsakligen Lifcos tyska dotterbolag MDH.

PCD har sedan 1990-talet levererat tandtekniska arbeten till MDH. Bolaget har sin centrala verksamhet i Shenzhen i Kina. PCD omsatte 2016 cirka 118 MHKD (vilket motsvarar ungefär 130 MSEK). Cirka 80% av omsättningen går till Lifcos tyska dotterbolag MDH, vilket medför att förvärvet kommer ha mycket begränsad effekt på Lifcos konsoliderade externförsäljning.

PCD har cirka 850 anställda.

Förvärvet kommer inte att ha någon väsentlig effekt på Lifcos resultat och finansiella ställning under innevarande år.

Per Waldemarson

Chef affärsområde Dental

Tel 070 840 00 63, E-post per.waldemarson@lifco.se

Tel 0730 244 872, E-post ir@lifco.se

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 133 bolag i 26 länder. Koncernen omsatte 2016 ca 9 miljarder SEK med en EBITA-marginal på 15%. Läs mer på www.lifco.se.