Lifco förvärvar norska Auto-Maskin

Lifco har tecknat avtal om att förvärva Auto-Maskin, en ledande tillverkare av Diesel Control Units för miljövänliga marinapplikationer. Företaget levererar också system för reservkraft i krävande miljöer inom telekom, till flygplatser, sjukhus och försvaret.

Auto-Maskins försäljning kommer i år att uppgå till cirka 130 MNOK. Koncernen kommer att konsolideras i Lifcos affärsområde Systems Solutions. Förvärvet kommer inte att ha någon väsentlig effekt på Lifcos resultat och finansiella ställning under innevarande år.

Auto-Maskin är baserat i teknologiområdet Skjetten utanför Oslo. Företaget har byggt kontroll- och övervakningssystem till marin- och industrimarknaderna sedan 1969. Kunderna finns över hela världen och företaget har ungefär 65 anställda.

För mer information om Auto-Maskin, besök www.auto-maskin.com.

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 118 bolag i 28 länder. Koncernen omsatte 2014 6,8 miljarder SEK och hade en EBITA-marginal på 14,2 %. Läs gärna mer på www.lifco.se.

.

Lifco offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument och/eller Nasdaq Stockholms regelverk for emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 december kl 11.00.