Lifco förvärvar majoriteten av USA-bolaget Solesbee’s

Lifco har tecknat avtal om att förvärva majoriteten av det USA-baserade bolaget Solesbee’s, ledande inom området verktyg för grävmaskiner och hjullastare.

Solesbee’s utvecklar och tillhandahåller produkter så som gripar, mekaniska krossar och andra produkter till grävmaskiner och kompaktlastare. Bolaget riktar sig huvudsakligen till den nordamerikanska marknaden.

Solesbee’s grundades 1993 och är baserat i Georgia, USA. Solesbee’s omsatte 2016 cirka 11 MUSD. Bolaget har runt 35 anställda och kommer att konsolideras i affärsområdet Demolition & Tools.

Förvärvet kommer inte att ha någon väsentlig effekt på Lifcos resultat och finansiella ställning under innevarande år.

För mer information om Solesbee’s, besök www.solesbees.com

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 133 bolag i 26 länder. Koncernen omsatte 2016 ca 9 miljarder SEK med en EBITA-marginal på 15%. Läs mer på www.lifco.se