Lifco förvärvar majoriteten av Silvent, ett ledande företag inom energioptimering och arbetsmiljö

Lifco har tecknat avtal om att förvärva majoriteten av det svenska bolaget Silvent som verkar inom energioptimering och arbetsmiljö.

Bolaget utvecklar och tillhandahåller tryckluftslösningar för kylning, rening och torkning inom många olika industriella användningsområden. Företaget har unik kompetens inom området tryckluftsdynamik. Silvents blåspistoler, luftknivar, blåsmunstycken, ljuddämpare och kundanpassade lösningar för blåsning med tryckluft används av ledande tillverkare i mer än 75 länder.

Silvent omsatte 2016 cirka 120 MSEK. Bolaget kommer att konsolideras i affärsområdet Systems Solutions.

Silvent grundades 1989 och har sitt huvudkontor i Borås. Bolaget har fem försäljningsbolag globalt och totalt cirka 70 anställda.

Förvärvet kommer inte att ha någon väsentlig effekt på Lifcos resultat och finansiella ställning under innevarande år.

För mer information om Silvent, besök www.silvent.com

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 133 bolag i 26 länder. Koncernen omsatte 2016 ca 9 miljarder SEK med en EBITA-marginal på 15%. Läs mer på www.lifco.se