Lifco förvärvar ledande Aquajet Systems

Lifco har tecknat avtal om att förvärva majoriteten av det svenska företaget Aquajet Systems som tillverkar vattenbilningsrobotar. Aquajet Systems är världsledande inom sin marknadsnisch.

Aquajet Systems försäljning uppgick 2015 till cirka 60 MSEK och företaget har 20 anställda. Aquajet Systems kommer att konsolideras i affärsområdet Demolition & Tools. Förvärvet kommer inte att ha någon väsentlig effekt på Lifcos resultat och finansiella ställning under innevarande år.

Aquajet Systems grundades 1988 och har huvudkontor och produktion i småländska Holsbybrynn.

För mer information om Aquajet Systems, besök gärna www.aquajet.se.

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 133 bolag i 28 länder. Koncernen omsatte 2015 drygt 7,9 miljarder SEK med ett EBITA-resultat på 1 186 MSEK och en EBITA-marginal på 15,0%. Läs mer på www.lifco.se