Lifco förvärvar italienska Trevi Benne

Lifco har tecknat avtal om att förvärva majoriteten av aktierna i det italienska bolaget Trevi Benne S.p.A. Bolaget tillverkar redskap och tillbehör för grävmaskiner som används för rivning, skrothantering, schaktning och skogsbruk.

Trevi Benne har 105 anställda och omsatte 2021 cirka 37 MEUR. Bolaget är baserat i Noventa Vicentina i Italien. Verksamheten kommer att konsolideras i affärsområdet Demolition & Tools. Konsolidering beräknas ske under tredje kvartalet 2022.

Förvärvet kommer inte att ha någon väsentlig effekt på Lifcos resultat och finansiella ställning under 2022.

Läs gärna mer på www.trevibenne.it/en.

Per Waldemarson

VD och koncernchef Lifco

E-post per.waldemarson@lifco.se

Tel 0730 244 872, e-post

Lifco erbjuder ett tryggt ägande för små och medelstora företag. Lifcos affärsidé är att förvärva och utveckla marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Vid årsskiftet 2021 hade Lifco 198 rörelsedrivande bolag i 31 länder. År 2021 omsatte Lifco 17,5 miljarder SEK med ett EBITA-resultat på 3,7 miljarder SEK och en EBITA-marginal på 21,2%. Läs mer på www.lifco.se.

Lifco offers a safe haven for small and medium-sized businesses. Lifco’s business concept is to acquire and develop market-leading niche businesses with the potential to deliver sustainable earnings growth and robust cash flows. Lifco is guided by a clear philosophy implying that the company has a long-term view on its holdings, a focus on profitability and a strongly decentralised organisation. The Group has three business areas: Dental, Demolition & Tools and Systems Solutions. At the end of 2021 the Lifco Group consisted of 198 operating companies in 31 countries. In 2021 Lifco reported an EBITA margin of 21.2 per cent on net sales of SEK 17.5 billion.

© 2022 Lifco. All rights reserved.