Lifco förvärvar Blinken

Lifco har tecknat avtal om att förvärva majoriteten av Blinken som är återförsäljare av mätinstrument och korrektionsdata samt förbrukningsmaterial för lantmäteri, bygg- och anläggningsbranschen. Verksamheten bedrivs i Norge och Sverige.

Förvärvet omfattar norska Blinken AS och svenska Blinken Tools AB. Blinken omsatte 2016 cirka 124 MNOK och har totalt 33 anställda.

Verksamheten kommer att konsolideras i affärsområdet Systems Solutions, division Byggmaterial.

Förvärvet kommer inte att ha någon väsentlig effekt på Lifcos resultat och finansiella ställning under innevarande år.

För mer information om Blinken, besök www.blinken.no och www.blinken.eu.

Tel 0730 244 872,

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 133 bolag i 26 länder. Koncernen omsatte 2016 cirka 9 miljarder SEK med en EBITA-marginal på 15%. Läs mer på www.lifco.se